IJsbaan Valkenswaard een succesformule: 30.000 bezoekers in één maand

Ruim een maand staat op de Markt een enorme ijsbaan, inmiddels een jaarlijkse traditie. Jong en oud genieten met volle teugen van de winterpret. Maar achter de schermen moet veel gebeuren om deze zestiende ijsbaan te realiseren. Marton Wolterink van Stichting Valkenswaard On Ice is bescheiden maar openhartig.

Klik op bovenstaande afbeelding voor een fotoserie

Het is maandagochtend. Wolterink heeft een half uurtje tijd en in het horecagedeelte van het tijdelijke complex biedt hij een bekertje koffie aan. Eerst ruimt hij een misverstand uit de weg. “Wij zijn de Stichting Valkenswaard On Ice. En O’Nice is het overkoepelend beeldmerk voor Valkenswaard in de winterperiode. Onze stichting bestaat uit vier personen: Hans van der Werff, Pieter Verleijsdonk, Hub Janssen en ik”, zegt de organisator. Terwijl zijn ogen regelmatig de tent screenen en zijn telefoon af en toe oplicht, vertelt hij dat het inmiddels de zestiende keer is dat Valkenswaard een ijstent heeft.

Tekst gaat verder onder de foto

Totaalbeeld ijsbaan op de Markt.

“De baan is gegroeid tot één van de grotere van ons land en telt bijna 800 vierkante meter. Er zijn drie dagen nodig om het water te laten bevriezen en dan is het ijs klaar om zo’n 30.000 mensen te verwelkomen gedurende dertig dagen”, zo meldt Wolterink. Het water wordt opgespoten in een bak die precies waterpas moet staan. Zodra het eerste laagje water bevroren is wordt er weer water opgespoten. Zo ontstaat ijs van 15 centimeter dik. “Dagelijks vindt er onderhoud plaats. Het ijs wordt schoongeschraapt, scheuren worden hersteld en waar nodig wordt water aangebracht. Eén keer per drie dagen wordt de hele vloer bijgespoten”, legt Wolterink uit.

Vergunning

Aan de hoeveelheid logo’s op de buitenschermen valt af te lezen dat er veel sponsors moeten zijn om dit evenement te realiseren. “We zijn het bedrijfsleven enorm dankbaar. Zonder hen en zonder de gemeente is deze operatie niet te realiseren.” De vergunning noemt Wolterink bijzonder. “Het betreft een groot oppervlak dat we beslaan, we staan hier een maand lang, we gebruiken stroom van de kermisaansluiting, er is EHBO, politie, Jeugdzorg en noem maar op. Allemaal zijn ze betrokken bij het welslagen van dit feest”, vertelt hij. Zelfs de marktkooplui verhuizen een donderdag eerder, zodat er meer tijd is om op te bouwen.

Ook de prachtige foto’s langs de openbare weg komen ter sprake. Naast het logo Visit Valkenswaard staat ook O’Nice prominent in beeld. De vergrote prentbriefkaarten maken deel uit van het hele ijsbaangebeuren. “Het idee is ontsproten uit de club Vriendelijk Valkenswaard. O’Nice (Valkenswaard Marketing en Centrum Management) hebben het uitgevoerd. Bij het ontmantelen van de ijsbaan verdwijnen de foto’s ook weer”, luidt het verhaal. “Maar we hebben nog wel enkele plannen, zelfs in de zomer, misschien”, zo klinkt het wat geheimzinnig.

Scholen en groepen

Inmiddels komt er weer een schoolklas binnen van ‘de Windroos’.  Het fluorhesje van de juf draagt niet alleen de schoolnaam, maar ook haar eigen naam is prominent te lezen. De kinderen zijn opgewonden en sommigen melden zich voor ’n paar oranje schaatsen.

Behalve scholen hebben zich meerdere groepen gemeld. “Zo heeft de Rotary een avond voor zichzelf om met mensen met een beperking een curlingwedstrijd te houden”, zegt Marton Wolterink en zegt dat ook andere groeperingen als sportclubs gezamenlijk komen om te genieten van de ijsbaan en een drankje in het horecadeel. Het doel van de Stichting On Ice Valkenswaard om vooral jongelui vertier te bieden, zal ook deze winter zeker weer met succes worden behaald.

 

Like onze FACEBOOKPAGINA of schrijf je in voor de NIEUWSBRIEF en mis niets

Valkenswaard Nieuws is onderdeel van Klinkr Media. Meer info? Bezoek KlinkrMedia.nl