Visit Valkenswaard sinds half jaar etalage van gemeente

Cor Driessen, manager van Visit Valkenswaard
Foto: Evert Meijs

Om het hoekje van het VVV-kantoor is sinds anderhalf jaar Valkenswaard Marketing gevestigd. Sinds een half jaar draagt het de naam Visit Valkenswaard. We praten over de startperiode met Cor Driessen. Hij is het gezicht van Visit Valkenswaard en legt graag uit wat ze doen.

Om de voor buitenstaanders ingewikkelde kluwen te ontwarren, legt Driessen uit: “We hebben in Valkenswaard al enkele jaren een Centrum Management (CM). De centrumondernemers betalen reclamebelasting en de gemeente past hetzelfde bedrag van de totale opbrengst bij. Hiermee kan door het Centrum Management van alles worden georganiseerd zodat de ondernemers hun geld kunnen verdienen.” Het CM bestaat uit een bestuur van enkele vrijwilligers en een betaalde kracht, de centrummanager. Zij kunnen zo samen opereren in Valkenswaard.

Visit Valkenswaard Logo - Visit ValkenswaardDe VVV richt zich van oudsher op het toerisme. Zij beschikken ook over een betaalde kracht, maar daarnaast over heel veel vrijwilligers. “In 2016 is de stichting Valkenswaard Marketing opgericht om, populair gezegd, Valkenswaard op de kaart te zetten”, legt Driessen uit. “Aanvankelijk was de marketingorganisatie van Eindhoven het voorbeeld voor de werkwijze van Valkenswaard Marketing (VM). In 2018 trok men een projectmanager aan om VM meer een eigen gezicht te geven. Daar hebben ze mij voor gevonden”, zo legt Driessen uit. Er is bij de gemeente iemand die evenementen coördineert, er is het Centrum Management en de VVV. “Wij bouwen de bruggen en trekken samen met al die organisaties op om verschillende acties ook efficiënter aan te kunnen pakken”, aldus Driessen.

Als voorbeeld noemt Driessen de nieuwe website, waarin ook de VVV is opgenomen. “Eén goede website waarop alle evenementen duidelijk zijn weergegeven als het gaat om eten, drinken, wandelen, fietsen, winkelen en noem maar op. Deze nieuwe website is gelanceerd in juni onder de naam Visit Valkenswaard”, zegt Driessen. Hij legt uit dat Visit Valkenswaard de etalage is van het dorp en zo bezoekers wil verleiden om naar hier te komen.

Binnenkort wordt gewerkt aan een Engelse en een Duitse versie van de site. “Maar ook het aanmoedigen van de winkeliers om bijvoorbeeld een Duitse menukaart te maken, wordt een speerpunt”, zegt Driessen, die uitlegt dat er steeds meer expats zijn die Valkenswaard weten te vinden. Hij vertelt over het succes van een ‘internationale tribune’ tijdens het Bloemencorso. “Daar is in het Engels uitleg gegeven over het corso. Geweldig toch? Dat gaat de wereld over.”

Maar Visit Valkenswaard is er niet alleen voor het toerisme. “We moeten nog beter uitleggen dat we de groene achtertuin van Brainport zijn. In overleg met alle organisaties gaan we dat realiseren.”

Website Visit Valkenswaard

De naam stichting Valkenswaard Marketing van 2016 komt steeds meer op de achtergrond te staan om plaats te maken voor de naam Visit Valkenswaard. “Zo krijgt die naam steeds meer waarde. Ook het bestaande logo van Valkenswaard wordt stilaan voorzien van de tekst Visit Valkenswaard”, legt de manager uit. Dan gaat hij nog even in op de groep Vriendelijk Valkenswaard. Dat blijkt een aantal ondernemers te zijn uit het centrum, dat zich inspant om nog iets meer te doen dan wat al gebeurt door het CM. “Vanuit Vriendelijk Valkenswaard is het idee ontstaan voor die mooie grote foto’s die tijdens Valkenswaard O’Nice in het dorp te zien zijn.”

Samenwerking

Eind maart gaat het lopende thema O’Nice over in ‘Springlevend’. “Er zijn al ondernemers die daar initiatieven voor hebben ontwikkeld”, zegt Cor Driessen. “Het staat of valt met de samenwerking met alle partijen”, besluit hij zijn pleidooi over een mooie uitdaging voor 2020.

 

Like onze FACEBOOKPAGINA of schrijf je in voor de NIEUWSBRIEF en mis niets

Valkenswaard Nieuws is onderdeel van Klinkr Media. Meer info? Bezoek KlinkrMedia.nl