Fietsroute ‘de dodendraad’ langs grens tussen Cranendonck en Valkenswaard

Foto: © Collectie Regionaal Archief Tilburg / Verhalis.

CRANENDONCK/VALKENSWAARD- De dodendraad was een elektrische grensversperring van 350 kilometer lang, waar 2000 volt op stond. Langs de hele Nederlands-Belgische grens vielen bij de dodendraad zo’n 1000 doden.

De grensversperring die aangelegd was door de Duitsers, moest voorkomen dat Belgen naar Nederland zouden vluchten. Ook moest de draad smokkelaars en spionnen buitenhouden.

Herdacht
Deze beruchte dodendraad, een vaak vergeten aspect van de Eerste Wereldoorlog, wordt dit jaar onder meer herdacht met een fietsroute langs de Nederlands-Belgische grens.

‘De Grensroute heeft deze week een fietsroute, die alle 23 monumenten en reconstructies van de dodendraad met elkaar verbindt, gelanceerd.

Over de fietsroute
De Dodendraadroute is een interactieve, recreatieve fietsroute van 38 km. Ze voert de recreant langs fietsknooppunten naar opmerkelijke plaatsen uit de WO1-geschiedenis.

België werd door het Duitse leger bezet, Nederland was neutraal. De Belgisch-Nederlandse grens was
de scheidslijn tussen oorlog en vrede. De Duitse bezetter plaatste er vanaf 1915 een draadversperring onder hoogspanning: de ‘dodendraad’. Het zuidelijke deel van de Dodendraadroute volgt het vroegere traject van deze afsluiting. Het noordelijke deel ervan brengt u naar de vrij gebleven Belgische enclaves. Aan de Belgisch-Nederlandse grens was Baarle-Hertog omwille van de enclavesituatie de enige niet-bezette Belgische gemeente. De Belgische overheid en het verzet wisten handig hiervan gebruik te maken.

Onderweg zijn vier reconstructies, vijftien thematische infoborden en elf ingesproken verhalen, ter plaatse te beluisteren na het scannen van een QR-code.

Omwille van het eerder beperkte internetbe-
reik in de grensregio wordt aangeraden om de verhalen vooraf te downloaden via www.dodendraad.org.